zaterdag 25 oktober 2014

Bike MOTION Benelux 2014

Het seizoen is voorbij en de beentjes krijgen twee weken totale rust. Maar wat doe je in zo'n periode? Verban je het fietsen dan even helemaal uit het hoofd? Nee! Deze weken staan vooral in het teken van maken van plannen voor het nieuwe seizoen. Waarop ga ik mij focussen? Welke wedstrijden neem ik op in mijn programma? Hoe ziet mijn trainingsschema er voor de winter uit? Dat soort dingen.


Wat ook leuk is om te doen in deze periode is een dagje uit naar de Bike Motion Benelux; een beurs voor de sportieve fietser welke jaarlijks plaatsvind in de Jaarbeurs in Utrecht.
Een beurs waar veel te doen en vooral ook te beleven is, van lezingen over hoe nog meer uit je GPS of wintertraining te halen tot fietspositie metingen en van presentatie van de nieuwe (fiets) modellen 2015 tot vermogenstesten om nog maar eens je hartslagzones te bepalen. 

Zelf was ik natuurlijk het meeste ge├»nteresseerd in de nieuwste modellen tijdritfietsen en dito accessoires. Zo heb ik al enkele weken een nieuwe airo helm op het oog, maar wilde die wel eens vasthouden en vooral passen, anders dan de plaatjes in de folders bij de plaatselijke speciaalzaak of op internet. Maar natuurlijk ook dromen over een eigen tijdrit ros. 


Vooraf had ik mij ingeschreven voor een vermogenstest bij de stand van BikeWatt. Een weliswaar wat uitgekleden test speciaal voor de beurs en dus zonder zuurstofmasker om ook middels ademhaling ook de anaerobe grenswaarden te bepalen, maar zeker voldoende om nog eens te kijken waar mijn verschillende hartslagzones zich bevonden. De test zou om 12:00 plaatsvinden, dus meldde ik mij een kwartiertje van te voren bij de stand. Ik vulde eerste een vragenlijst in en gaf mijn gegevens op alvorens mij in mijn fietstenue te hijsen. 

De test begon met een 25 watt (is nog moeilijk om op zo'n laag wattage rond te trappen) en werd elke minuut met een 25 watt opgevoerd. Uiteindelijk 'strandde' ik bij een vermogen van 375 watt, oftewel zo'n 5 watt/kg. Ik was dus erg tevreden! Wat ook naar voren kwam uit de test is dat ik blijkbaar lang druk kan houden op de pedalen, waar normaal waardes rond de 90 graden liggen (oftewel een kwart pedaalslag), kwam ik meer richting de 160, oftewel bijna de halve pedaalslag. Voor de leken onder ons: je zet maar een halve pedaalslag druk, de andere helft trek je de pedaal omhoog. De exacte uitslag van de test zou ik later nog per mail krijgen thuisgestuurd.


Na de test op het gemakje over de beursvloer gestruind. Veel nieuwe dingen gezien, helmen gepast, goody bag goed gevuld en Patrick Strouken van BioRacer nog even de hand geschud in diens stand. Daar werden we nog getrakteerd op een lekkere Kwaremont (een flinke bol Belgisch bier van 6,6%, hoe toepasselijk!) en een kop koffie. Hieronder een kort fotoverslag.

De replica van team Lampre-Merida......



 De tijdritfiets waarop 'ons' Tommeke (Dumoulin) 
3e werd tijdens het afgelopen WK.....


 De replica waarmee Wiggo wereldkampioen werd....




 Korter bij het geel zal ik waarschijnlijk nooit komen!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten