zondag 2 november 2014

Sportvasten, dag 1 t/m 6

Haast onwerkelijk om te ervaren hoe lang je lichaam zonder enige vorm van eten kan!

Enige tijd geleden kwam ik tijdens een vitaliteitsscan op mijn werk in aanraking met het fenomeen sportvasten. Beide aanwezige artsen hoorden mijn enthousiasme over het wielrennen en tijdrijden in het bijzonder en tipte mij op deze bijzondere vorm van conditieverbetering.


"Tja, 'vasten', is dat is echt niks voor mij", dacht ik toen. Toch was ik nieuwsgierig naar wat het was en dook het internet op. Daar kwam ik al snel terecht op de site www.sportvasten.nl, noem het maar de 'landelijke' informatiesite over het sportvasten. Met veel interesse las ik naast de informatie over de methode, de ervaringsverhalen en wetenschappelijke onderzoeken. "Zou dit dan toch iets voor mij zijn?". In de basis is sportvasten het werken aan een gezonder lichaam, het reinigen van het spijsverteringsstelsel en zorgt het voor een betere nachtrust en betere concentratie.


Zelf had ik al bijna een jaar wat last van mijn darmen en sliep daardoor ook onrustiger. En met ook mijn maagproblemen - ik heb al sinds twee jaar af en toe last van maagreflux, maar er na diverse onderzoeken nog altijd geen diagnose gesteld - in het achterhoofd, besprak ik het sportvasten met het thuisfront en besloot contact te zoeken met Aschwin van Diermen van Leny Mathiz, praktijk voor darmreiniging in Maastricht.

Na een eerste contact per mail volgde een intakegesprek, waarin bepaald werd of ik gezond genoeg was en ook voldoende conditie had om het sportvasten te kunnen starten. Want het woord 'sport' zegt het al: tijdens het vasten gaat het sporten gewoon door! Beide bleken een feit en derhalve kon ik van start. Advies is altijd om de 3 échte vastendagen te plannen rond het weekend waarin je ook geen afspraken hebt, want het risico van enig concentratieverlies en minder lichamelijk gevoel is aanwezig.

Dinsdag 28 oktober jl. zou mijn startdag worden.

De eerste 3 dagen staan in het teken van afbouwen. Omdat het lichaam moet wennen aan een periode zonder vast voedsel, bouw je de hoeveelheid en intensiteit van de voeding langzaam af. De ontbijten zijn niet meer dan twee stuks fruit, de lunch een lichte salade met wat tomaat en een olijven en het diner enkel wat gewokte groenten. Op dag 1 nog aangevuld met twee opscheplepels rijst, dag 2 al zonder. De derde afbouwdag bestaan ontbijt, lunch en diner alleen nog maar uit 300ml (zeg maar twee koffiekopjes) vruchtensap per keer. De derde afbouwdag is daarmee eigenlijk al de eerste vastendag.

Om het lichaam en vooral de spieren niet volledig uit te putten, wordt de voeding dagelijks aangevuld met een vitaminepreparaat, visolie, calcium, magnesium en zink. Met uitzondering van het vitaminepreparaat zullen deze tabletten ook tijdens de échte vastendagen genomen worden.

Naast het gezondheidsaspect is dagelijks sporten een wezenlijk onderdeel van de kuur. "Sporten zonder eten, kan dat wel?", hoor ik iedereen denken. Jawel! Met een goede basisconditie lukt dat iedereen. Zeker, naarmate de voeding afneemt wordt het dagelijks 30 minuten sporten steeds zwaarder, maar de spieren worden er wel in rap tempo sterker van. Immers leren ze om andere energie dan suikers te verbranden wat het duurvermogen alleen maar ten goede komt. Door onze westerse en moderne leefwijze, krijgt ons lichaam veel te veel ongezonde, zgn. snelle voeding binnen vol met verkeerde suikers. Terug naar de basis! Dát is wat vasten doet. Ons lichaam is nl. verleerd om energie te halen uit vetten.

Dag 1: afbouwen
De eerste afbouwdag verloopt eigenlijk vlekkeloos. Ja, het is best wennen om mijn boterhammetjes met hagelmix en een glas melk in te ruilen voor een appel en een kiwi, maar het is met een doel, zo hou ik me voor. Het is de verjaardag van mijn schoonvader en genieten van de lekker spaghetti van schoonmoeders zit er voor mij niet in. Voor mij wat gewokte groenten met rijst en na afloop een schaaltje pistache nootjes. Toch heb ik er geen moeite mee dat ik naast smullende familie aan tafel zit. Het sporten verloopt ook gewoon zonder problemen.

Startgewicht: 79,5 kg 
Buikomtrek: 101 cm
Ontbijt, dag 1

Dag 2: afbouwen
Vergelijkbaar de eerste afbouwdag zonder enige problemen verlopen. Alleen vallen de gewokte groenten als lunch en groentebouillon als diner mij wat zwaar. Ik mis dan toch wel dat beetje rijst of stukje brood erbij.

Gewicht: -/- 1 kg
Buikomtrek: -/- 2 cm

Dag 3: afbouwen
Vandaag geen vaste voeding meer, alleen nog sap. Zowel het ontbijt, de lunch als het diner bestaan alleen nog maar uit 2 * 150 ml vruchtensap. Nog steeds voel ik mij lichamelijk goed en ook het half uurtje sporten valt nog mee.

Gewicht: -/- 1 kg (geen afname dus)
Buikomtrek: -/- 2 cm (idem)

Dag 4: vasten!
De eerste vastendag breekt aan. Vandaag bestaan het ontbijt, de lunch en het diner alleen nog uit 150 ml jus d'orange of appelsap (gewoon uit pak overigens) per keer. Omdat dit het enige zoete is wat ik in de mond zal krijgen, besluit ik het glaasje telkens met hele kleine slokjes leeg te drinken. Op die manier kan ik er het langst van genieten. Ik had van te voren ergens gelezen dat tijdens de vastendagen enig concentratie verlies zou kunnen optreden. Dit bleek inderdaad waar. Tijdens mijn werk (bureauwerk achter computer) moest ik zo heel af en toe twee keer kijken of denken. Storend was het gelukkig niet en functioneren kon ik gewoon nog steeds. 's Avonds bleek het sporten al wat zwaarder. Vooral de laatste 5 minuten liep de hartslag op naar het randje van de trainingszone (127-146bpm) en voelde de benen zwaar. Toch hield ik vol. De eerste vastendag was een feit!

Gewicht: -/- 3 kg
Buikomtrek: -/- 3,5 cm
Ontbijt, lunch én diner!

Dag 5: vasten
Zaterdag, lekker uitslapen. Ik bemerkte al enig resultaat van het vasten, want in tegenstelling tot een lange periode daarvoor, sliep ik de nacht door en werd pas rond half acht wakker omdat ik naar het toilet moest. "Of zou dat gewoon komen door een verminderd energie niveau?", dacht ik. Ach ja, het was een lekker gevoel. Overdag zocht ik mij wat afleiding en genoot van het bijzonder goede weer voor het eerste weekend van november. Ik maakte het konijnenhok eens goed schoon en veegde de tuin leeg van een flinke lading afgevallen bladeren van onze drie platanen. Overigens, Romy, mijn lieverdje, zorgt er gedurende deze dagen voor dat ze niet al te lekker eten klaarmaakt en dit probeert te nuttigen als ik buiten aan sporten ben of onder de douche sta. Ook de geurtjes worden snel het huis uitgewerkt.

Ik voel me goed! Overdag......

's Avonds valt het sporten mij heel erg zwaar. Ik heb grote moeite om mijn hartslag binnen de gewenste zone te houden en de benen voelen als lood. Toch maan ik mijzelf door te zetten en maak de 30 minuten met het schaatsen op tv als enige afleiding vol. Na een douche en het 'diner' zak ik echt een beetje in en doe een dutje op de bank. Dit doet goed. De rest van de avond voel ik mij al een stukje beter. Zou de switch van suiker- naar vetverbranding aanstaande zijn? De test die avond bevestigd het gevoel: ik ben er bijna!

Gewicht: -/- 4 kg
Buikomtrek: -/- 6 cm

Dag 6: alweer de laatste échte vastendag
Na een goede nachtrust sta ik op zondagmorgen eigenlijk best wel goed op. Ik zal zeker nog niet de Mont Ventoux kunnen beklimmen, maar ik voel me redelijk fit. Ook vandaag probeer ik weer voldoende afleiding te krijgen. Ja, zelfs een wandeling door de supermarkt kost me geen moeite! Rond half vier stap ik weer op de Tacx voor mijn 30 minuten training. Met het NK schaatsen weer op de achtergrond begin ik te trappen.

Hè, wat nu? Ik krijg mijn hartslag niet meer zo snel omhoog en mijn benen voelen bijzonder goed! Zou het dan zover zijn? Met enig gemak volbreng ik mijn workout en warempel, na afloop zie ik dat ik binnen de hartslag zone heb kunnen blijven en beduidend meer vermogen heb kunnen produceren. Spannend!

Overigens, neemt mijn therapeut, Aschwin, bijna dagelijks contact met mij op om te vragen naar mijn vorderingen. Zo ook vandaag weer. Ik deel mijn ervaring met hem en hij is er eigenlijk bijna zeker van: de switch is een feit. Toch wil ik dat zeker weten en wacht de test van vanavond af. Ik voel mij in elk geval heel erg goed en opgewekt.

Gewicht: -/- 4,5 kg
Buikomtrek: -/- 6,5 cm

Wordt vervolg.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten