dinsdag 11 november 2014

Sportvasten, dag 7 t/m 10

Dag 7: de eerste opbouwdag
Vandaag is het dan zover!

Na 4 dagen alleen maar vruchtensap mag ik eindelijk weer wat eten. Ik lig prima op schema; de switch van suiker- naar vetverbranding bleek een dag eerder inderdaad een feit en ik voel me elke dag een beetje beter.

Mijn ontbijt bestaat uit twee stuks fruit, de lunch uit een lekkere salade met wat olijven, 2 tomaten, een dressing van olie en azijn en na afloop weer wat pistache nootjes. Alhoewel nog zeker niet veel, toch is het heerlijk weer wat vast voedsel binnen te krijgen. 's Avonds mag ik 150 gram kipfilet met 200 gram broccoli. "Wat een portie is dat! Dat krijg ik van z'n leven niet op", dacht ik. En inderdaad, het kost me heel veel moeite om de hele maaltijd te verwerken. Kan natuurlijk ook niet anders, want door het vasten zal de maag toch ook wel wat zijn geslonken en daarbij is broccoli sowieso al niet mijn favoriete groente.


Alhoewel het tijdens de eerste opbouwdag geen verplichting is, besluit ik toch op de Tacx te klimmen voor 30 minuutjes rustig fietsen. Geen slimme zet.
Viel het sporten me tijdens de tweede sapdag al zwaar, nu zat ik als een zak aardappelen op de fiets. Mijn hartslag niet onder controle te krijgen en de benen leken wel verzwaard met ik weet niet wat. Toch maak ik de 30 minuten vol.

Gewicht: -/- 5 kg
Buikomtrek: -/- 6,5 cm

Dag 8: opbouwdag
De tweede opbouwdag is vergelijkbaar de eerste met dien verschil dat de hoeveelheid vast voedsel langzaam wat wordt uitgebreid. Zo mag ik bij het ontbijt naast twee stuks fruit ook wat kwark en 's avonds bij het diner 3 gekookte eitjes. Koolhydraten als brood, rijst, aardappelen of pasta mogen nog niet.

's Avonds zie ik mijn therapeut Aschwin weer. We bespreken de voortgang en vooral ook hoe nu verder nĂ¡ de vastenkuur. Ik krijg een lading aan informatie over met name hoe mijn voedingspatroon aan te passen en te plannen in combinatie met sport. Om de zogenaamde suikerspiegel op orde te houden (bij een juiste suikerspiegel vind het lichaam nl. een natuurlijk balans tussen suiker- en vetverbranding) is het vooral zaak te kiezen voor langzame suikers. Ook moet ik ervoor zorgen dat mijn maaltijden, ook tijdens ontbijt en lunch zo compleet mogelijk zijn, d.w.z. een combinatie van eiwitten, vezels en vetten en de koolhydraat inname te beperken tot twee maal per dag. Wat ik bijvoorbeeld kan verbeteren is om gewone broodsoorten te vervangen door zuurdesem- of speltbrood. Ook een klein stapje is om elke dag een stukje komkommer of tomaat tussen de lunchboterham te doen of deze zelfs eens in te ruilen voor een lekker salade.

Het allerbelangrijkste, en voor mij misschien wel moeilijkste, is om de dagelijks boterhammen met hagelslag als ontbijt te laten staan en deze in te ruilen voor een kom met kwark met vers fruit. Dit laatste vooral omdat mijn darmen niet meteen op stang te jagen.

Ook belangrijk om de switch te behouden en het lichaam blijvend gewend te houden om naast suiker ook vet te verbranden is sporten (duh!) en dan op die momenten dat het lichaam eigenlijk weer om energie vraagt (lees: je hongergevoel krijgt). Op dat moment je lichaam nog eens extra uitputten, eigenlijk om het te zeggen: "Kom op, je hebt nog voldoende energievoorraden".

Zoals gezegd, heel veel informatie die ik me thuis nog eens in alle rust wil doornemen en laten bezinken, want na het gesprek met Aschwin lijkt het wel alsof ik niet meer mag genieten van lekkere dingen en of ik dat ga volhouden?

Thuisgekomen pak ik eerst mijn 30 minuutjes sport en pas daarna mijn avondeten. Ik besluit de eitjes niet te koken maar er samen met een voorgeschreven groente een lekkere spinazie-omelet van te maken.

Gewicht: -/- 5,5 kg
Buikomtrek: -/- 7 cm

Dag 9: opbouwdag
Ook de derde opbouwdag staat weer in het teken van verder opvoeren van de hoeveelheid en soort voeding. Omdat mijn agenda dat helaas niet toelaat, maar ook omdat ik mijn beentjes toch wat rust wil gunnen, besluit ik deze dag het sporten een keertje over te slaan.

Ik voel me steeds beter en verlang voor het eerst weer naar iets lekkers. Echter...... nog 24 uur en dan pas zit de 10-daagse vastenkuur erop. Ook begint mijn gewicht zich te stabiliseren, ik ben vandaag warempel weer een halve kilo aangekomen.

Gewicht: -/- 5 kg
Buikomtrek: -/- 6 cm

Dag 10: de laatste dag!!!
"De laatste loodjes wegen het zwaarst" luidt een aloud gezegde. Ik heb echter geen last van zware loodjes. Met veel smaak eet ik mijn ontbijtje: wederom een goed gevulde kom kwark met een appel en wat ananas en een lekker zacht gekookt eitje! Echt heerlijk zo'n ontbijt. Daar wil ik mijn oude gewoonte van twee boterhammen met gekleurde hagelslag en een glas melk wel voor inruilen. Nou ja, in het weekend moet dat toch blijven kunnen, toch? ;-)

Op de laatste dag mag ik ook weer wat koolhydraten en ik besluit tijdens de lunch de salades in te ruilen voor twee sneetjes roggebrood met een plakje geitenkaas en wat komkommer. Ook neem ik als tussendoortje een klein stukje pure chocolade, allemaal laag-glycemische producten zo wist mijn therapeut mij te vertellen.

Ook vandaag besluit ik, weliswaar geheel tegen de instructies in, de 30 minuten sport te laten voor wat het is en de benen nog wat rust te gunnen. 's Avonds maak ik mij een lekker spinazie omelet en doe er lekker wat extra groenten door. Bij de omelet geniet ik wederom van twee sneetjes roggebrood met lekkere groene tappenade. Mjam, mjam!

Het zit erop! Ik heb het gehaald!!!

Eindgewicht: -/- 5 kg
Buikomtrek: -/- 5,5 cm

Tot slot......
10 dagen sportvasten...... Soms was het afzien, maar met de juiste wil en motivatie is het me toch gelukt en moet ik eigenlijk zeggen dat de 4 sapdagen mij toch wel eenvoudig zijn afgegaan. Tuurlijk, het was moeilijk om verleidingen te weerstaan. Maar ja, soms zocht ik ze me zelf op.

Mijn doel lijkt in ieder geval bereikt: mijn darmen zijn, ook na de opbouwdagen waarop ik weer mocht eten, bijzonder rustig. Geen zeurende pijn meer in mijn buik, geen grote luchtverplaatsingen, enz.. Ook mijn maag houdt zich prima, zelfs nu ik gestopt ben met het dagelijks slikken van de maagbeschermer.

Ik ben zelfs al begonnen met experimenteren met nieuwe gerechten: een heerlijke vegetarische pompoentaart met rode ui, paprika en geitenkaas. Ook een zelfgebakken zuurdesembrood blijkt overheerlijk!


Ik ben wellicht net zoals jullie zeer benieuwd naar de resultaten op de lange termijn, zowel qua gezondheid (buik, darmen en maag) als op sportief valk. Dus hou mijn blog goed in de gaten voor enkele updates. Je kunt rechtsboven je e-mailadres achter laten (anoniem), dan wordt je geinformeerd als er nieuwe berichten zijn gepubliceerd.

Een bijzonder woord van dank aan mijn lieve vrouw Romy is toch wel op zijn plaats. Zij heeft ervoor gezorgd dat ik zo min mogelijk werd verleid door eten, zeker tijdens de sapdagen. Haar eigen voeding en tijdstippen van eten paste ze aan en zorgde daarna ervoor dat etensgeuren snel het huis verlieten. Ook was zij er voor me als ik even een dipje had. Zij motiveerde me telkens om toch door te gaan. 'Nne dikke poen, leeve sjat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten